Ve 25 si koupím první investiční byt a budu vydělávat 15 tis. měsíčně čistého.
Potom druhý byt a můžu si koupit letenku na Bali, odkud budu “pracovat” 20 minut týdně a srkat Daiquiry.
Mezi tím mi hodnota bytů poroste natolik, že za 5 let budu z nejhoršího venku, prodám byt, koupím nějaké ETFka a budu si to už jen tak užívat až do důchodu. Vlastně už budu v důchodu ve 35 letech, to je jasný. Stanu se navždy finančně nezávislý.
Z nájmu budu také kupovat bitcoiny a příští rok letím domů z Bali 1. třídou.
Opravdu?
Na začátku byly dluhy. 13 změněných prací a desetkrát stěhování. To vše během 5 let. Po těchto divokých letech se podařilo našetřit 50 000 Kč na účtě a začalo se podnikat. O pár let později byl na účtě 1 000 000 a nákup první investiční nemovitosti s pasivním příjmem přes 10 000 Kč měsíčně.
Tady jsou 4 pravidla na které jsem během té doby přišel.
Strávili byste radši 3 hod. psaním práce pro jednoho učitele ve škole, nebo 3 hod. zpracováváním pořádného emailu pro 1 000 lidí ve vaší databázi? Jedna slohová práce pro paní učitelku vám přinese možná jedničku ze slohu. Ve srovnání s tím jeden email pro 1 000 lidí může změnit váš život a postavit byznys na nohy. Možná. Proč to lidi dělají obráceně?
Tady je princip první.
Úspěšní ovládají umění reklamy. Richard Branson je velmi dobrý showman. Po Londýně jezdil v růžovém tanku a získal pozornost všech médií Británie. Reklama zdarma. Elona Muska zná celý svět. Tak samo jako Arnolda Schwarzeneggera. Ovládli umění pozornosti a proto prodávají. Buď prodávají zboží, služby nebo sebe. Umí dát do reklamy korunu a vytáhnout dvě koruny, pět, deset nebo stovky korun. Úspěšní umí prodávat a proměnit 1 000 Kč ve 100 000 Kč. Nehledají lépe placenou práci. Zjišťují, co lidi chtějí a tam udeří plnou silou. Vědí, v jakém odvětví mohou prodat služby nebo zboží, které jim vydělá nejvíce. Tam zhodnotí peníze o tisíce procent ročně. NEHLEDEJTE DALŠÍ ZAMĚSTNÁNÍ, KDE VÁM BUDOU LÉPE PLATIT.
Nehledejte ani jako první věc ve vaší kariéře nemovitost, která vám vynese 8% ročně plus 6% roční růst hodnoty. To přijde potom. Nejdříve se naučte prodávat. Cokoliv. Kdo umí opravdu prodávat, vydělává více než ředitel. Umění prodeje a proměnit investici do reklamy v příjem. Za to se platí dnes nejvíce. To nás teď přivádí na druhé pravidlo.
Jakmile je bod 1. splněn, bohatí investují do aktiv, které přináší příjem. Neinvestují do něčeho, co nenese peníze. Žádné velké rodinné domy, drahá auta nebo dovolené 1. třídou. Na začátku je velmi těžké investovat do aktiv, která jsou drahá a produkují málo. Na začátku je důležité naučit se dovednost číslo 1. PRODEJ, potom investovat vysoké příjmy z prodeje do něčeho, co jen tak neprodáte, ale nese to peníze a všichni to potřebují. Proč jen tak neprodáte? Nezbavíte se aktiv v krátkodobé krizi. Ponecháte si je a najdete cestu, jak se z krize dostat. Nikdy jsem nemusel prodat nemovitost, protože jsem neměl peníze. Nebo protože jsem přišel o příjem.
Vždycky jsem nalezl jinou cestu, jak si peníze obstarat jinde. Na druhou stranu jsem mnohokrát prodal akcie, fondy nebo krypto měny, když jsem ucítil, že se mi peníze hodí jinde nebo že už jsem vydělal dost. Nebo naopak prodělal. Spíše to poslední, skoro vždy jsem prodělal. Nejde ani tak o to, do čeho investujete peníze. Jde především o to, jak dlouho je tam udržíte. Krátkodobý pokles trhu se zase spraví. Warren Buffett říká, že každá krize jednou pomine a trh se vrátí zpět. Prodávejte, když jsou lidi chamtiví a kupujte, když jsou vystrašení. Bohužel přirozenost člověka je obrácena.
Nehledají peníze, ale svobodu, kterou dostanou pouze když mají určitý obnos peněz, které promění v aktiva, aby nemuseli měnit každou hodiny života za koruny. Úspěšní nechtějí více papírků. Chtějí svůj čas zpět. Chtějí žít zdravě, dobře spát a žít naplněný život. Jestli žijí naplněně kvůli práci, kterou milují, pak je to OK. Když mají určitý obnos, koupí si svobodu. Cokoliv nad tuto hladinu je navíc. Papírky nejsou důležité. Čas získaný zpět ano. Mám vyzkoušené, že do příjmu 50 tisíc korun měsíčně počítám každou korunu. Je to oblast plan strachu. Bojím se, že o to mohu jednoduše přijít a dělám špatná rozhodnutí. Příjem 80 tisíc už je mnohem lepší. Ne že bych těch 30 tisíc navíc musel nutně utrácet, ale z psychologického hlediska cítím klid. Dělám rozvážná rozhodnutí. Nad tuto hranici, řekněme 100 tisíc korun měsíčně, už je ten rozdíl minimální. Není skoro žádný.
Necítím větší klid nebo nedělám ještě rozvážnější rozhodnutí. Je to stejné. Nad hranici 100 tisíc to už vůbec nevnímám. Kdyby to ale bylo 300 tisíc, tak je možné, že by se člověku z toho zamotala hlava a úplně by se pomátl. Nemluvíme o jednorázovém příjmu, ale o pravidelném příjmu, to je rozdíl. Když je člověk svobodný při 80 tisících korunách čistého měsíčně, není možné být více svobodný při dvojnásobku. Může utrácet za jiné věci? Jasně že může. Navyšovat svůj standard jde donekonečna. O tom to ale není. Bod číslo 3 je o získání své svobody nazpět. Každý má tuto hranici jinde.
Úspěšní reinvestují příjmy. Reinvestují úroky.
Neutrácejí vše, co vydělají. Popravdě, co vydělají na začátku v zaměstnání, neutrácí vůbec na věci, jako je vlastní bydlení, auto, mobil, dovolená. Jestli ano, potom jen oddalují to, po čem touží. Bohatí lidé většinou znají přesně svůj cíl, proto vidí jakoukoliv zbytečnou útratu jako oddalování svého cíle, který je pro ně nevyhnutelný. Pouze peníze, které produkují aktiva a tento příjem je obnovitelný bez velkého úsilí, pouze tento příjem se hodí na zbytečné věci. Jinak jen člověk uspokojujete ostatní lidi a nic z toho nemá. ALE bez znalosti reklamy, bez investice do aktiv a reinvestice zpět do podnikání a nákupu dalších aktiv je tato věc k ničemu. Pokud byste jen odkládali a spořili, budete žít chudý život.
Nikdy nepojedete kolem světa a nekoupíte si kvalitní potraviny ani kvalitní matraci, abyste dobře spali a starali se o své tělo. Pouze odkládání bez umění prodeje, směny papírků za cihly, které produkují příjem a reinvestsice, je k ničemu. Naučte se prodávat, měnit papíry za cihly produkující příjem a pak celý proces opakujte, až získáte svobodu, kterou chcete. To je úspěch.
Proč vám to říkám?
Přišel jsem na něco, co máme všichni podobné.
Do 15 let věku získáte hodnotový systém. Máte ho vžitý pod kůži. Máte představu, co chcete dokázat. Ne že byste to vnímali vědomě, ale vnímáte to podvědomě. Ani o tom netušíte. Hodnoty se velmi obtížně mění. Proto je důležité, kde a jak jste vyrůstali. Hodnoty získané do 15 let vnímáte jako sebe samého. Nevidíte to jako hodnoty, které byste za jistých podmínek mohli změnit. Tyto hodnoty získáváte od svého nejbližšího okolí. Rodičů a těch kdo vás vychovávali spolu s nimi. Babičky, jesle, školka apod. Jaký obrázek o životě máte uvnitř sebe v 15 letech, toho většinou lidé dosáhnou mezi 30 až 40 lety. Jen výjimky se dostanou za tento obraz, který získali v mládí. Proto je důležité, kde a s kým vyrůstáte.
Co se naučíte ve svých 20 až 30 letech, na tom stavíte celý život. Drtivá většina lidí nevybočí profesně do konce života z toho, co se v tomto věku naučila.
Ve 35 máte to, co měli vaši rodiče. To je přesně to, co se vám zarylo pod kůži do 15 let věku. Teď jste toho dosáhli. Jenže zjišťujete, že to není život, který chcete žít. Jen jste si obuli boty svých předků. Na změnu je pozdě.
Chcete vybočit?
Chcete žít jinak, než vaše rodina?
Nejde o počet nemovitostí, které vlastníte. Nejde ani o to, kolik měsíčně vyděláte. Jde o počet hodin denně, které můžete strávit, jak se vám zlíbí aniž byste se komukoliv zpovídali.
1) Začněte se učit prodejní dovednosti 2) jak hospodařit s penězi a investovat už ve 20 letech, i když nic nemáte. Změňte mindset, dokud brána ještě není uzavřena.
Na vlastní kůži Poznejte svou motivaci a typ člověka, který jste: tady jsou 3 druhy lidí, kteří jsou v byznyse. Nejde jen o ryzí podnikání, ale také investování. Samozřejmě i do nemovitostí.
1. druh člověka v byznyse nebo investora, je horolezec, za každou cenu chce mít největší firmu, největší dům, nejvíce činžáků, ovládnout celý světový trh a změnit lidem život. Je ochotný prodat 90% své firmy, aby vyrostl jako mamut. Například Jef Bezos, Steve Jobs, Richard Branson. To jsou lidé, kteří vlastní nebo vlastnili pouze malou část firmy, kterou vybudovali. Bez investorů a prodejů firmy by nikdy nemohli růst do takových rozměrů. Typ horolezce není tolik mezi lildmi rozšířený, ale za to je vidět nejvíce. Média o těchto lidech mluví, ale pro většinu lidí se tato strategie vůbec nehodí. Možná se nehodí ani pro vás???
2. druh člověka v byznyse nebo investora, je bojovník za svobodu, chce mít 100% své firmy, Nechce být zaměstnancem ve svojí firmě jako předešlí borci. Chce vědět přesně, co se děje a o všem rozhodovat sám. Vzít si volno, kdy chce. Chce rozhodovat t tom, kdy bude s rodinou a kdy nebude pracovat o víkendech. Chce mít 100% rozhodující právo nad tím, jaký produkt bude prodávat… Nenechá si mluvit do věci. Naopak ale nikdy nedoroste do mamutích rozměrů, aby změnil svět jak mohou horolezci.
3. druh člověka v byznyse nebo investora je perfekcionista, chce nabídnout dokonalý produkt dotažený k dokonalosti. Chce koupit nemovitost, která nebude mít žádnou vadu. Bude na nejlepším místě, bude výborně vybavena, nebude se předělávat, bude mít parkoviště a ještě bude pod cenou. Je to konstruktér, který založil firmu. Kuchař, který si otevřel vlastní restauraci a teď tam bouchá 12 hodinové směny. Je hlavní kuchař a bez něj se nic neobejde. Motivace je důležitá. Když jí neznáte, řítíte se do problémů. Skvělá firma nebo výdělečné investiční portfolio se dá vybudovat všemi 3 způsoby, jen se nesmí poplést tyto strategie mezi sebou. Nebo spíše vy musíte vědět, který z těchto typů vás nejvíce vystihuje. Musíte dobře vědět, co vás motivuje. Nikdy nebudete 100% jeden typ, ale vždy jeden bude převyšovat, druhý bude slabší a třetí téměř nulový. Pouze když poznáte typ, jaký jste, pouze pak se vám podaří vybudovat firmu nebo nasbírat aktiva v množství, které opravdu jsou pro vás dostačující. Ne více, jinak byste měli ze života peklo. Proto se často říká, že peníze nejsou vše a štěstí si za ně nekoupíte. Velmi, velmi často to jsou ti perfekcionisti nebo bojovníci za svobodu, kterým se náhodou podaří být horolezcem.
Když jsem začal s nemovitostmi, měl jsem realitní byznys. Začínal jsem s 50 tis Kč a proměnil jsem je v miliony během několika let a to díky umění marketingu. Až potom jsem koupil nemovitosti. Byznys je mašina, kterou musíte obsluhovat.
Musíte tam být den co den, hodinu co hodinu. Aktivní příjem proměníte časem v méně aktivní.
Ale jako první musí přijít chuť, znalosti, spálíte se, pak se stanete odborníkem, pak vám roste mzda nebo více prodáváte, pak až přijde nákup aktiv.
Směnil jsem papír a proměnil v cihly nebo panel, který produkuje příjem. Proč cihly nebo panel? Protože je nedokážu prodat za minutu stisknutím prstu na klávesnici. Nesou měsíční příjem. Nesou zlatá vejce.
Rostou také na ceně.
Nemovitosti nejsou zdaleka jediná investice produkující měsíční příjem. JENOMŽE u nemovitostí se naučíte pracovat s financemi. Pochopíte, jak používat dluh a peníze druhých lidí k navýšení svého příjmu. Jak si zajistit další zdroj příjmu. Pochopíte také, co je to pasivní příjem a také to, že každý pasivní příjem je částečně aktivní.
Nemovitostí jsou výborná cesta, jak na přijít co nejrychleji.
Hlavně vás to naučí hospodařit s vlastními penězi naučí vás to poznat, co dokážete. Být v byznyse je nejlepší osobnostní rozvoj, jaký znám.
Adam Wojnar