Vyplatí se investice do marketingu a reklamy? Většinou ne! – Robert Němec

80 % investic do marketingu a reklamy je vyhozených z okna. To číslo jsem si nevymyslel. Přečetl jsem si jej u Paula Polmana. Paul Polman je bývalý CEO Unileveru. Unilever dává do reklamy 7 miliard euro za rok. Takže by měl o návratnosti investic něco vědět.

Proč je reklama a marketing tak neefektivní:

V rozhovoru s Adam Wojnar 🏡 jsem uváděl dva důvody z mnoha:

1. Špatné cílení

Agentury často doporučují klientům cílení,

* na kterém samy nejvíce vydělají,
* mají s ním nejméně práce,
* mají s ním nejvíce zkušeností,
* „dělají to“,
* baví je to,
* je to prestižní práce,
* dají se tam snadno prokázat nějaká čísla a pod.

Málo z nich si dělá pořádné výzkumy zákazníků.

Klienti k tomu přidávají, že chtějí dělat marketing a reklamu,

* která je baví (nikoli ten, co funguje nejvíce),
* který je prestižní,
* kde se dají snadno vygenerovat nějaká čísla (ale často tam chybí jasný důkaz propojení na byznys),
* se kterým mají zkušenost,
* „co dělají všichni“.

A mnozí nechtějí investovat do výzkumu.

2. Nerespektování lidské psyché

Víte třeba, že aby byl billboard maximálně efektivní, může obsahovat maximálně čtyři slova?

Až pojedete z práce, kolik takových billboardů uvidíte?

Více si poslechněte v rozhovoru:

Spousta firem dělá velkou chybu, že vyhazují své peníze oknem. Mediální společnosti rády volí jednoduchou cestu marketingu a reklamy. Vyberou si raději televizní spot, který je velmi drahý a mají hotovo.

Proti tomu je reklama online velmi náročná: zacílení, identifikace klienta, kreativa u popisku, sestříhané video, testování… a mediálním agenturám se do toho prostě nechce.

Robert Němec mluví o tom, jak šéf Unilever přišel s tím, že 80% rozpočtu na reklamu je vyhozených oknem. Poslechněte si také 1. díl rozhovoru: Strategie Škoda Auta a jak stanovovat ceny, který je zveřejněný o dva týdny dříve pod tímto odkazem.

Celý nesestříhaný rozhovor na Spotify.

pracovních pozic v agentuře robertnemec.com. Více o pozicích zde.